Fandom

BIONICLE Wiki

Dume

175pages on
this wiki
Add New Page
Vitalap0 Share

Dume egy Tűz Turaga,és Metru Nui korábbi vezetője. Turagává válása előtt Tűz Toa volt,és a saját csapatának vezetője.

Életrajz Szerkesztés

Matorán

Nagyon keveset tudunk Dume Matorán életéről. Az bizonyos,hogy végül Toává vált,és a csapatának vezetője lett.

Toa

Dume több ezer évig volt Toa,elsősorban Rahik és Sötét Vadászok ellen harcolt. Nagyjából 17000 évvel ezelőtt megmentette a Ta-Matorán iparos,Lhikan életét. Később szerepet játszott Lhikan Toává válásában. A közvetkező 2000 év alatt Turagává vált,és Metru Nui vezetője lett.

Turaga

Kanohi Sárkány

4000 éve Dume uralkodását Sötét Vadászok zavarták meg. Hárman közülük,Avak,Reidak és Vezok elszabadították a Kanohi Sárkányt a Metru Nui alatti jeges börtönéből. A szörnyeteg órákig pusztította városban,lerombolva az épületeket és működésképtelenné téve Vahki egységek százait. Röviddel a pusztítás után Dume kétségbe esett,és elküldött egy tucat Vahkit,hogy kérjenek segítséget. A Turagát az otthonában a három Sötét Vadász megkörnyékezte,és felajánlották a védelmüket. Dume azonnal elutasította,és követelte a behatolóktól,hogy távozzanak. A Vadászok megfenyegették,de nem tudtak véghez vinni semmiféle büntetést,mert 11 Toa érkezett a városba. A Toák távozásra bírták a Vadászokat,és legyőzték a Kanohi Sárkányt is a következő egy hónapban. Egy hosszú vita után a Toák végül Xiára szállították a Rahit,és ígéretet tettek Dume-nak,hogy visszatérnek.

Tuyet árulása

Amikor egy Ta-Matorán holttestére bukkantak Metru Nui utcáin,Dume Jaller bízta meg,hogy derítse ki,mi történt. Később világossá vált,hogy egy Víz Toa,Tuyet volt a felelős több Matorán gyilkosságért. Lhikan és Nidhiki legyőzték az áruló társukat,és a Colosseumba zárták,ahonnan rejtélyes módon eltűnt. Valójában Botar egy másik dimenzióba teleportálta.

Toa/Sötét Vadász háború

A következő évezredekben Dume kötelességtudóan védte a várost a megszálló Sötét Vadász erőktől. Egy alkalommal Thok megpróbálta elfogni a Turagát,de a kísérlet kudarcba fulladt,és az Árnyékos háborút hirdetett. A csaták miatt Dume a Colosseumban rejtőzködött,féltette a saját életét. A háború vereségnek bizonyult Metru Nui részéről,de Toa Nahonak sikerült átcsusszannia a Sötét Vadász vonalak között,és segítséget hívott. Legalább száz Toa érkezett,és a háború kiélesedett. Dume még ezek után is kénytelen volta Colosseumban maradni,és éjjel-nappal őrök vigyáztak rá.

Egy alkalommal még több támogató egységet kértek,feltehetően hajókkal érkeztek. Lhikan megbízta a védelmi csapat egyik tagját,Nidhikit,hogy hozza el a szállítmányt,de nem mondta el,hogy valójában miért is küldte. Lhikan kisurrant az erődből,és követte Nidhikit,aki találkozott a Vadászokkal. A következő napon Lhikan seregei rajtaütöttek a Vadászokon,leleplezve Nidhiki árulását is. A Toa büntetésként kénytelen volt elvonulni a Vadászok seregével,így a város győzedelmeskedett.

Mélytengeri Rahi tanulmányozás

Mikor ősi tengeri Rahik Metru Nuira érkeztek,Dume engedélyt adott a lények titkos tanulmányozására az Archívumban. Csak ő,Onepu,Whenua és Mavrah tudtak az esetről és a folyamatról. Végül a tanulmányozási kísérlet lelepleződött,mert a Rahik megvadultak,és súlyos károkat okoztak az alagutakban,majdnem megölve Whenuát is. Mavrah ezután elfogta,és megtartotta magának a Rahikat,mielőtt eltüntethették volna őket Onu-Metruból.

Nagy Kataklizma

1001 évvel azelőtt,hogy a Toa Inika Voya Nuira érkezett volna,Teridax Makuta bebörtönözte Dume Turagát egy Matorán tartályba,és maga lépett a helyébe. Teridax legalább 18 hónapon keresztül játszotta Metru Nui vezetőjét,felbérelve Sötét Vadászokat a megmaradt Toa Mangai megölésére és folytatta nagy tervét,hogy végleg Mata Nui helyébe léphessen. A Toa Metru közben felfedezte Dume alvó testét Po-Metru alatt. Mielőtt kiszabadíthatták volna,egy Lohrak támadta meg őket,így kénytelenek voltak otthagyni.

A Matorán tartály meghibásodott,és Dume magától felébredt a Nagy Mentés időszakában. A tartálynak köszönhetően az alvás időszakában semmilyen sérülést nem szenvedett.

Sidorak és a Visorak horda legyőzése után Metru Nuin maradt,ellentétben a Matoránokkal,akik Mata Nuira utaztak. Dume pedig hozzálátott a város újjáépítéséhez a Kanohi Kirilje segítségével. Nagyjából 500 évvel a Matoránok távozása után Dume segített a Rahagának és Keetongunak elűzni egy csoport Visorakot Metru Nuiról.

Metru Nui újranépesítése

Mikor a Matoránok visszatértek Metru Nuira,Dume és Nuju nagy figyelmet szenteltek a csillagoknak,végül arra a szörnyű következtetésre jutottak,hogy Mata Nui lassan elpusztul. A Matoránok újjáépítették a várost,ezalatt Dume összehívta a Turagákat és a Toa Nuvát,felfedve előttük a felfedezését. Megemlítette az Élet Maszkját,a nagy erővel bíró ezsközt,amely megmentheti Mata Nui életét.

Röviddel a tanácskozás után Dume elvezette a Turagát és a Toa Nuvát egy gömb alakú terembe Onu-Metru alatt,ahol hat tartály nyugodott. A Toa Nuiva ezekben indult útjára Voya Nui szigete felé.

Jaller ideges lett,amiért a Turagák nem akarták elárulni,hová ment a Toa Nuva,de Nokama végül elmondta a történteket a Ta-Matoránnak. Ettől Dume nagyon dühös lett,azt állította,Nokama elárulta őket azáltal,hogy beszélt Jallernek a veszélyről. Emellett nem volt hajlandó Takanuvát a Toa Nuva után küldeni,szerinte az ő végzete a város védelme volt. Takanuva nyíltan megtagadta a parancsot,és elutazott Jallerrel és a társaival,habár később visszatért. Dume megígérte a Toának,hogy fontolóra veszi,elengedje-e a Toa Nuva vagy Jallerék után,mivel visszatért a városba.

Metru Nuiban Dume és a többi Turaga a Toa Nuva érkezésére vártak,és folytatták a város újjáépítését addig,amíg Arthaka Pálcája működésbe lépett. Ezek után ő és a többi Turaga börtönbe került a Colosseumban,Mata Nui Rendje jóvoltából.

Mikor a Toa Nuva visszaérkezett Karda Nuiból,Dume győzelmi beszédet mondott a Matoránoknak a Colosseumból.

Teridax uralma

A beszédet Teridax váratlan hangja szakította félbe,aki elmondta a jelenlévőknek,hogy átvette az irányítást Mata Nui teste fölött,és immár a teljes univerzum ura. Dume a többi lakóval együtt az Archívumba menekült,ahol elrejtőztek a Rahkshik elől. A többi Turagával együtt rátalált Krahkára,aki elvezette a Toa Nuvát a partszakaszra több föld alatti alagúton keresztül. Később Dume és a Turagák börtönbe kerültek a Colosseumban,amikor Ahkmou az új Turagának nyilvánította magát.

Miután a Nagy Szellem Robot súlyos károkat szenvedett,és Teridax meghalt Bara Magna nagy csatájában,Dume és a Matorán Univerzum megmaradt lakói az újraformálódott Spherus Magnára menekültek.

Toa Császárság – Alternatív Univerzum

Ebben az alternatív univerzumban Dume szembeszállt Tuyettel,aki Nidhiki segítségével legyőzte Lhikant. Az szembeszállás miatt Dume-t sztázisba tették az Archívumban. Takanuva szabadította ki,de ezután őt,a Toát és Takuát is elfogta az itt élő Makuta. Dume a Makuta foglya maradt,ezalatt Takanuva kimerészkedett a felszínre megszerezni a Vahi Kanohit,és később csatlakozott a Toa Császárság elleni csatába Lesovikk oldalán.

A Királyság – Alternatív univerzum

Ebben az alternatív univerzumban Dume Turaga és Metru Nui Turagái egy nagy vándorlást rendeltek el Mata Nui szigetére,miután a Nagy Szellem meghalt. Egy stabil társadalmat sikerült létrehozniuk új otthonukban,és Dume a vezetőség tanácsának tagja lett,a vezető,Turaga Takanuva alatt.

Tűz Toaként Dume képes volt létrehozni,irányítani és elszívni a tüzet. Amikor Turagává vált,a tűz fölötti hatalma jelentőse csökkent. Dume kissé makacs,és nem érintkezik annyit a Matoránokkal Metru Nuin,ellentétben Mata Nui hat Turagájával,akiket szoros kötelékek főzik a Matoránokhoz.

Maszk és Eszközök

Dume a Kanohi Kirilt,a Regenerálódás Maszkját viseli,amellyel képes megjavítani a szervetlen testeken keletkezett károkat,például épületeken. A maszk Nemes Maszkká vált,amikor Turagává vált. Egy pálcát hord a tisztsége jelképeként,és néha egy Kanoka korongvetőt is használt.

Készlet leírás Szerkesztés

Dume 2004-ben jelent meg a Turaga formájában a Turaga Dume & Nivawk készletben. A készlet 179 alkatrészből állt,ebből Dume 23. Nivawk páncéljának egyik része úgy volt kialakítva,hogy tarthassa Dume figuráját. Dume és Nivawk alkatrészei emellett részei voltak az Ultimate Dume készletnek(Teridax egyik alakja a 2004-es történetben)

Megjelenések Szerkesztés

  • Tuyet Toa halálai
  • Egy Sötét Vadász születése
  • 19.képregény: Metru Nui ellenfelei(csak említve)
  • 20.képregény: Küzdelem az Égen(csak említve)
  • 21.képregény: Álok Árnyaki(egy látomásban)
  • BIONICLE 2:Metru Nui Legendája
  • BIONICLE Kalandok 4:Metru Nui Legendája
  • 22.képregény:Szörnyek a Sötétben(csak említve)
  • BIONICLE Kalandok 5:A Félelem utazása(visszatekintésben)
  • 22.5.képregény(csak említve)
  • BIONICLE Kalandok 10:Időcsapda(csak említve)
  • BIONICLE Legendák 1:A Végzet Szigete
  • BIONICLE Legendák 2:Sötét Végzet
  • BIONICLE Legendák 4:A gonosz hagyatéka
  • BIONICLE Legendák 10:A titkok mocsara(csak említve)
  • A királyság(csak említve)
  • Sötét tükör(egy alternatív univerzumban)
  • BIONICLE Legendák 11:A végső csata
  • 15.képregény:Mata Nui felemelkedése
  • Végzet háború
  • Takanuva blog
  • BIONICLE Metru Nui – A legendák városa
  • BIONICLE:Rahi szörnyek(csak említve)
  • BIONICLE Enciklopédia(csak említve)
  • BIONICLE Kibővített enciklopédia(csak említve)
  • BIONICLE: Makuta útmutatója az univerzumról
  • Vahki Online Animációk
  • Metru Nui felfedező

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki